dinsdag 8 december 2015

Toerist


Deze foto hangt op de tentoonstelling Schaamte in museum Dr. Guislain in Gent. Hij maakt op mij erg veel indruk: aan de ene kant vind ik hem hilarisch, aan de andere kant schaamtevol, omdat ik het fenomeen toerist zo'n gênant verschijnsel vind, en ik ben er zelf ook één.  De foto werd gemaakt in Mexico stad en de kunstenaar biedt zich aan tussen allerlei beroepen waar je wél wat aan hebt.
Van de kunstenaar vond ik het volgende op Wikipedia:
Francis Alÿs, geboren als Francis De Smedt (Antwerpen, 1959) is een Belgisch kunstenaar.
Francis Alÿs studeerde voor architect in Doornik en Venetie en vestigde zich in de jaren 80 in Mexico-Stad. De wandelingen door de stad liggen ten grondslag aan zijn activiteiten. Zijn werk, zowel performances, video’s, Tekeningen, schilderijen als beeldhouwwerken, ontwikkelt hij in verschillende steden, zoals New York, Londen, Lima en Jeruzalem.
Alÿs beschrijft de context waarin hij als kunstenaar werkt als politiek, in de Griekse betekenis van het woord polis: de stad als plaats van gewaarwordingen en conflicten. Met simpele, ironische en veelzeggende acties onderzoekt hij de invloed van kunst op het leven in de stad.francisalys.com


Geen opmerkingen: